petak, novembar 16, 2018

 

ONLINE PRODAJA ROBA I USLUGA

Veb prodavnica - najbolji komercijalista

shopping cart1 

Razvojem interneta i veb aplikacija uopšte, porastao je i na Balkanu interes kreativnih preduzetnika za pravo veb poslovanje, pokretanje internet trgovine ili, kako volimo da kažemo u "originalu", za - veb šopove. Dakle, kako napraviti internet prodavnicu i prodavati svoju robu i usluge online? I to - širom sveta!

Piše Dušan Marinović

Dolazak poznatog PayPal-a u Srbiju ubrzao je, kod preduzimljivih poslovnih ljudi, interesovanje za veb-prodavnice.

Kao što je poznato, prvo su srpski građani i preduzetnici mogli samo da kupuju preko PayPal-a, te svestki poznate Payment Gateway kompanije. Pre nekog vremena, PayPal je konačno dozvolio građanima i preduzetnicima Srbije da legalno prodaju online svoju robu i usluge preko njihove platforme pa su i naši ljudi počeli da se pozicioniraju na tom velikom internet tržištu kako ih "nova situacija" ne bi dočekala nespremne.

Nažalost, a zbog postojećeg Zakona o deviznom poslovanju Republike Srbije, trenutno nije moguće legalno prodavati svoju robu i usluge rezidentima Srbije unutar Srbije preko PayPal-a jer se sva plaćanja unutar PayPal-a vrše stranim valutama a ne u dinarima. Da li će se uskoro nešto i po tom pitanju promeniti u nas, ostaje da se vidi.

Otuda i pitanje: da li je pametno i svrsishodno imati veb-prodavnicu u Srbiji?

Po meni - da. Imati sopstvenu internet prodavnicu danas u Srbiji nije više avangardnost već stvar dobrog smisla za realnost. Jer, uz klasične oblike prodaje i marketinga na lokalnom tržištu, internet odavno pruža neslućene mogućnosti da svoju robu, usluge i znanje prodamo relativno lako, brzo i jednostavno - širom planete. Veb-šop je, uostalom, zato i izmišljen! 

Glavna osobina dobre veb-prodavnice je da svom vlasniku omogući da samostalno, jednostavno i brzo upravlja njenim sadržajem. To znači da preduzetnik, odnosno vlasnik veb-šopa može lako da promeni, doda ili obriše, određene proizvode iz svoje online prodavnice, izmeni cene, doda popuste ili kupone, najavi akcijsku prodaju...

Kako funkcioniše svaka veb-prodavnica u praksi?

creditcards

Vrlo jednostavno: potencijalni kupac naših proizvoda/usluga mora da se na našem sajtu/veb-prodavnici prvo registruje. Posle te jednostavne operacije i verifikacije njegovog mejla, korisnik može početi sa kupovinom, tj. sa ubacivanjem određenih proizvoda u veb-korpu. 

Sledi narudžbina kupca koja može završiti samo slanjem poruke na mejl vlasnika veb-prodavnice (i/ili administratora sajta), ili se, što je danas u svetu potpuno normalno, odabrana roba ili usluga plaća odmah platnom, najčešće internet karticom.

Kupac može da plati naručenu robu svojom platnom karticom direktno nama tj. na naš rečun u banci ili, što je češći slučaj, putem Payment Gateway kompanije kao što su PayPal, 2Checkout i druge.

Procedura je jednostavna i u nekoliko koraka, svako na svetu, ko ima važeću platnu ili internet karticu, može da kupi od nas gotovo sve što se može prodati: fizički opipljive i one neopipljive proizvode kao što digitalni dokumenti, softver, muzika, eKnjige, fotke i sl. Postoji mogućnost i da se kupcu, posle njegove narudžbine, pošalje narudžbenica, odnosno da mu se genereše uplatnica koju će on, potom, platiti u svojoj poslovnoj banci ili pošti. 

Kako, međutim, online prodaja obično funkcioniše u Srbiji?

U nas je online prodaja tek u blagom razvoju. Dolaskom PayPal-a u Srbiju ali i zbog velike ponude najrazličitije robe na svetski poznatim sajtovima (sa cenama koje su nekad i nekoliko puta niže nego one u našim prodavnicama!) stvari se popravljaju i u nas. Ipak, za razliku od Danske, gde se gotovo 94% svih kupovina u toj državi obavlja preko interneta (!!!), mi smo po tom pitanju i dalje ostali - Balkanci!

Zašto je to tako kod nas? 

Zbog velikog, pa i preteranog (a u suštini neopravdanog) straha od novog! To potiče i od tradicionalnog nepoverenja naših ljudi (koji su, zaista, ranije, mnogo puta  bili varani od strane nekih banaka) tako da naš čovek i danas sa velikom zadrškom, pa i strahom, koristi blagodeti bezgotovinskog plaćanja. 

Kada je reč o plaćanju roba i usluga na internetu, uglavnom, cela ova stvar u Srbiji funkcioniše pomalo "primitivno": kupac se registruje na veb-šop, ubaci u veb-korpu proizvod-dva, generiše svoju narudžbinu klikom miša i potom - čeka. 

Šta čeka?

Čeka da ga neko od koga je naručio proizvod - nazove telefonom! Ponekad prođe i dan-dva do tog poziva što celu online kupovinu čini pomalo - besmislenom! Brže i jednostavnije bi bilo da je kupac odmah nazvao prodavca telefonom i - naručio pouzećem traženu robu! 

Zašto to funcioniše tako naopako kod nas?

Do vlasnika ili administratora veb-prodavnice istog trenutka stiže, putem mejla, online narudžbina kupca. Međutim, ta ista narudžbina se onda, obično, prosleđuje licu zaduženom za online prodaju u firmi i ta osoba tek onda (čitaj: kad stigne jer ima, naravno, i drugih "važnih" poslova u firmi!) poziva kupca telefonom i dogovara se sa njim kada i kako želi da mu se naručena roba isporuči. A to zna da potraje… dan-dva pa i više!

U nas se fizički opipljivi prozvodi obično isporučuju tzv. kurirskom službom koja zna da tu svoju uslugu lepo naplati krajnjem kupcu koji, opet, tek prilikom same dostave proizvoda (nekadašnje slanje "pouzećem") i plaća naručenu robu kuriru ali i dostavu iste. Tek onda kurirska služba plaća nama prodatu robu pa i to zna da potraje neko vreme… 

Iz ličnog iskustva preporučujem da se za iste dostavne poslove koristi Pošta koja, već sledećeg dana, donosi preporučenu pošiljku na vrata kupca. Osim toga i cena ove dostave je često niža nego kod nekih poznatih kurirskih službi. Ali o tome, drugom prilikom…

paypal logo

Tri klika i kupio sam - nove patike!

Na tržištu danas postoje mnoge razvijene aplikacije za online trgovinu. Neke od njih su složene i sa mnogo korisnih opcija. Ali, takve online prodavnice nas, baš zbog svoje kompleksnosti, često mogu zbuniti i onemogućiti jednostavno upravljanje njima. Zato preporučujem aplikacije koje će biti lake za upravljanje i funkcionalne u svakom pogledu, kako za nas tako i za potencijalne kupce koji, uglavnom, ne vole komplikovane stvari. Uostalom, zapitajmo se: kako funkcionišu najposećeniji i najomiljeniji svetski veb-šopovi, zašto baš njih vole kupci? Odgovor je jednostavan: pouzdani su, sigurni, jednostavni za korišćenje i imaju intuitivni interfejs koji je lako "ukapirati". A to kupci i traže. Tri klika mišem i kupio sam, na primer, nove patike…

U ovoj priči je veoma važno i koji ćete sistem naplate primeniti u svojoj internet prodavnici. Zašto?

Prosečnom srpskom kupcu i danas je još potrebna ogromna garancija da će online kupljeni proizvod/uslugu zaista i dobiti na svoju adresu (jer su ga naši potkupljivi mediji godinama plašili upravo time!) pre nego što se odluči da svoju narudžbinu plati online platnom karticom! Čak i onda kada je cena za potpuno isti proizvod, ukoliko se kupi preko veb-šopa, 10 ili 20 pa i više posto niža od one u klasičnim maloprodajnim prodavnicama (!?). 

Zato je moja preporuka da pre uvođenja naplate platnim karticama (zbog našeg tradicionalnog nepoverenja i specifičnog mentaliteta) probate i one mogućnosti prodaje bez njih. Što bi se reklo: "online prodaja na srpski način", ona oličena u poznatoj rečenici "donesi mi robu pa ću ti platim" (gore opisanu) ali i putem - efikasnog međukoraka između ove dve varijante.

2checkout logo

Kako vam ja u celom tom poslu mogu pomoći?

Ako se dogovorimo, uradiću Vam novi ili redizajnirati stari veb sajt i u njega ubaciti Vašu novu veb prodavnicu. Ako je potrebno, na licu mesta fotografisaću sve Vaše proizvode koje mislite da prodajete online, srediti fotke i svaki proizvod, po određenim kategorijama i svojstvima, i ubaciti u veb-šop. Puno ćete mi pomoći ukoliko već imate odlične fotke svih proizvoda, ime i opis svakog artikla, njegov katološki ili ID broj, uputstvo za upotrebu, cene i zalihe tih proizvoda a koje, verovatno, već imate u svom postojećem sistemu materijalnog poslovanja… Svaki podatak je dragocen i treba ga iskoristiti.

Sledi moj posao dizajniranja i izgradnje Vašeg veb-šopa koji će Vam omogućiti da, nešto kasnije i uz moju obuku, lako, potpuno sigurno i uspešno prodajete online svoju robu, usluge pa i znanje.

Posle toga dolazi na red uspostavljanje veze između Vaše veb-prodavnice sa nekom Payment Gateway kompanijom kao što su PayPal ili druge, doduše, manje poznate, ali koje korektno rade i omogućavaju potpuno legalnu online prodaju iz Srbije.

Lično, već nekoliko godina, koristim usluge 2Checkout-a (2CO) iz Ohaja (SAD) za online prodaju mojih digitalnih knjiga i, osim u jednom slučaju na početku, ta poslovna saradnja se i danas odvija vrlo korektno.

Zanima Vas kako sve to funcioniše u praksi i šta su to "pejment gejtvej" kompanije? 

Payment Gateway kompanija je posrednik između Vašeg kupca, Vas i Vaše poslovne banke kod koje ste otvorili svoj devizni račun i gde ste, recimo, i sami dobili neku od platnih kartica. 

Jednostavnije rečeno, Payment Gateway kompanije predstavljaju "sigurnosni tunel" koji služi kao osiguranje i garancija da će podaci kupaca, pri platnim transkacijama, biti maksimalno zaštićeni i sigurni. Nekim od tih kompanijama se plaća mala naknada za priključenje, a neke ne traže ni to jer one žive i zarađuju od naplate naknada po transakciji (kupovine naših proizvoda/usluga). U mom slučaju, kod 2CO, to iznosi 3,9% + $0.45 po uspeloj transakciji a od maloprodajne cene artikla. Po meni, to je prihvaljiv procenat koji se, u krajnjem, može ugraditi i u konačnu maloprodajnu cenu bilo kog artikla.

Važno je da ovaj sistem funkcioniše odlično u praksi i da su podaci naših kupaca potpuno sigurni pri online kupovini.

Bitno je i što nas ove kompanije momentalno obaveštavaju, putem mejla, o kupovini nekog našeg proizvoda ili usluge, tako da možemo odmah da počnemo da pakujemo robu za poznatog kupca i pošaljemo mu je poštom ili kurirskom službom. Jer, online kupovina i transfer novca na naš račun su odmah i potvrđeni njihovim mejlom (a sledi i njihova dodatna provera validnosti kupovine kupca u toku nekoliko sati!) kao i na našem akauntu kod dotične Payment Gateway kompanije!  Sve to nas lišava stalne (a često i opravdane) sumnje da li će kupac, kad mu pošaljemo robu klasičnim "pouzećem", zaista istu i platiti ili ćemo morati mi sami da platimo i dodatnu poštarinu nazad pošto se kupac, recimo, predomislio… Nažalost, imao sam, u svojoj praksi, i takvih slučajeva gde sam plaćao i povratnu poštarinu tako da veoma, veoma retko šaljem i prodajem svoje knjige "pouzećem".

Kako prebaciti ovako zarađeni novac na svoj račun ili karticu u Srbiji?

Posle ostvarene prodajne kvote (u mom slučaju to je $30 kod 2CO), Payment Gateway kompanija nam uplaćuje novac, pošto uzme svoje pomenute provizije, jednom nedeljno (ili kod PayPal-a jednom mesečno, zavisi), na naš devizni račun ili platnu karticu (za ovu svrhu ja koristim Payoneer karticu) tj. iznos koji smo zaradili (u dolarima ili evrima). O tome me 2CO obaveštava uvek mejlom i jednim klikom, u tom istom mejlu, prebacujem svoj zarađeni novac na svoju Payoneer karticu kojom mogu da plaćam (što je dobro!) i u zemlji i u inostranstvu (provereno 100%). Jednostavno da ne može biti jednostavnije.

Na nama je, dakle, da sada učinimo sve što je u našoj moći da naše proizvode/usluge što bolje predstavimo potencijalnim kupcima i da zaradimo, naravno - što više. Ali, to nije lako ni jednostavno. Jer konkurencija je i u ovom segmentu online prodaje sve veća; često nije lako prodati ni jevtine a veoma dobre proizvode jer je platežna moć ljudi u nas i u okruženju veoma mala i što kupci, za svoje teško zarađene novce, žele uvek ono najbolje i po najpovoljnijoj ceni. Dodao bih pomalo cinično: ako može i za džabe...

Šta, dakle, treba uraditi da bismo imali uspešnu veb-prodavnicu?

Na početku, treba odraditi predlog vizuelnog izgleda a potom i samu internet prodavnicu. Ona može biti zasebna ili u okviru našeg već postojećeg sajta. U okviru veb-šopa treba uraditi katalog proizvoda sa opisom svakog i njegovom slikom/a, karakteristikama, ID brojem, cenom... Broj proizvoda u ovim aplikacijama nije ograničen ali, zbog preglednosti, ne traba u tome preterivati (bolje je početi sa manjim brojem pa kasnije dodavati nove proizvode). Uz to, ovde možemo istaknuti proizvode koji su na popustu, postaviti mogućnost pretraga proizvoda po nazivu, svojstvu, kategoriji, ceni, raspoloživosti na zalihama, šifri...

Podrazumeva se da u veb-šopu moraju postojati i stranice koje će jasno i koncizno objasniti potencijalnom kupcu kako može da kupi naše prozivode, koji su načini dostave, plaćanja, rokovi isporuke... Tu treba da budu i stranice koje garantuju kupcu mogućnost reklamacije i povraćaj novca, zaštitu njegovih podataka i privatnosti, ali i naši kontakt podaci, adresa, telefoni i mejlovi.

Kod većine internet prodavnica postoji tzv. korpa za naručivanje. Ona može, međutim, biti zamenjena i dugmetom "kupi sad", odnosno linkom koji direktno vodi kupca do najsigurnijeg online plaćanja preko PayPal-a, 2Checkout-a (2CO) ili durgih. Takođe, za dobro funkcionisanje internet prodavnice treba obučiti njenog vlasnika  da može jednostavno sam da menja i ažurira svoje proizvode i cene, ali i da kreira narudžbenice koje klijent može potom da odštampa ako mu, recimo, taj način plaćanja više odgovora.

Na kraju, treba uraditi i ozbiljnu optimizaciju internet prodavnice za pretraživače tzv. SEO i pratiti statistiku poseta, narudžbina i želja kupaca.

Ali, da bi se ceo ovaj trud isplatio moramo odmah početi da razmišljamo i kako privući u našu internet prodavnicu što više posetilaca i potencijalnih kupaca, odnosno kako pametno i ne mnogo skupo reklamirati naš veb-šop pa time i našu robu koju prodajemo.

Naravno, o ovome sledi posebna priča...

TWDLOGO 

......

Natura Online (23.62018)